Black Mage blandar Hogwarts Magic and Social Critique

Jag kan inte nödvändigtvis säga att jag föreställde mig hur det skulle vara om Huey från Boondocks gick till Hogwarts. Jag ansåg inte heller att John Henry, det svarta sagans kraftverk, springer runt kämpande KKK med sin populära järnvägshammer som Thor. Lyckligtvis är båda dessa saker fantastiska och nu kan jag inte sluta tänka på dem. Ange: The Black Mage.

Vad är Black Mage?

Oni Press tar med sig sitt magiska äventyr, The Black Mage, för att publicera bara lite under ett år efter tillkännagivandet. I berättelsen startar den första svarta studenten på den populära och inflytelserika St. Ivory Magic School sina studier. Tom Token är ett helvete för att ge din unga svarta karaktär som håller på att gå in på en resa i en övervägande vit miljö, men varför inte vara på näsan? I en förhandsgranskning av komiken ser vi Tom Token samarbeta med John Henry, den hammare som utövar hög berättelsehjälte, för att bokstavligen slåss mot medlemmarna i Klan. Det är ett fantastiskt tecken på att den här historien och karaktären inte kommer att hantera dessa sociala frågor lätt.

Kan Black Mage pressa gränserna?

Bildkredit: Oni Press

x

Mario Kart DLC Gold Rush.mp4

0 sekunder av 12 minuter, 40 sekunder

leva
00:00
12:40
12:40

Det finns många korsningar när vi pratar om social kommentar. Till att börja med är serietidningsindustrin ett övervägande vitt yrkesfält när det gäller de bästa förläggarna. Det har gjorts några betydande framsteg. Faktum är fortfarande att människor i färg som reserveras för mindre publikationer. Detta indikerar mindre läsare, mindre publicitet och naturligtvis mindre äkthet i berättelserna som gör rubriker.

När det gäller popkultur svarar serietidningar och skapare ganska bra på uppmaningar till mycket mer mångfald. När någon ropar på serietidningar för att vara ett gäng vita killar, är det ganska lätt att skaka av den som antingen blinda fördomar eller situationell koppling. Med det sagt är framsteg inte ett alternativ i sig själv. Att få högprofilförfattare som Ta Nehisi Coates för att skriva en körning av Black Panther inte exakt ut på spelplanen.

Ett avgörande tips om perspektivets inverkan

Om något känns en berättelse som denna nästan nödvändig. När vi släpptes i oktober vet vi exakt vad Tom Token’s Adventures innebär. Från förhandsgranskningen kan vi anta att teman om acceptans och aggression kommer att vara i full kraft. Fortsätt läsa Comic Years för mycket fler uppdateringar om den här serien!