Batman: Under The Red Hood (DVD Review)

Batman: Under The Red Hood är den senaste ursprungliga DC -animerade filmen, skriven av Judd Winick baserat på hans grafiska roman som berättar historien om en ny, mer våldsam vigilante. Red Hood utmanar Batmans metoder för att rensa upp Gotham City, men vad är den historiska kopplingen mellan de två?

Det finns inget som att sitta ner för att titta på en superhjälte-tecknad film och öppna på en scen med en dement clown som slår en tonårspojke till nära död med en kofot och sedan spränga honom. Det är lite orättvist av mig-dessa filmer, rankade PG-13, är inte för barn. Speciellt med tanke på scenerna med tortyr och mord är detta inte en familjefilm; Det riktar sig kvadratiskt mot vuxna. Det får mig dock att undra över den korta körtiden. Filmen är bara en timme femton minuter, även om vuxna har en längre uppmärksamhet.

Till att börja med brydde jag mig inte om Jokers röst (John DiMaggio, som också spelar Futuramas Bender) – det var inte tillräckligt distinkt för mig – men i slutet var jag mycket imponerad av vad han hade gjort Gjort. Men det är all introduktion till den verkliga historien här: en vuxen Jason Todd Robin, istället för att vara död, har återvänt som en ny vigilante med osäkra lojaliteter och kallar sig den röda huven (uttryckt av Jensen Ackles, Supernatural).

När man tittar på resten av rollen gör Bruce Greenwood, som spelar Batman, ett bra jobb med några riktigt svåra linjer, som när han hotar punkare med klichéer eller släpper utställningen för att förklara en ny skurk. Neil Patrick Harris var min favorit som Nightwing, “The Pretty Boy in a Leotard”, som fick ha en humor och därmed lite mer mänsklighet i sin röst. Han kombinerar professionalism med ungdomlig överflöd. Han är det som höll filmen tittbar för mig, tweaking supergrim Batman varje så ofta. Jag tror att han borde ha dragits cuter, men denna generiska konstmetod är inte distinkt på många sätt. Det är dock bättre än de sista animerade filmerna, och det har den rätta känslan av inställningen för Gotham City.

Hur tråkigt skulle det vara att vara Batman, vem har redan tänkt på allt? Hans plan har till och med en knapp för att minska vingarpan så att det kan flyga genom en trafiktunnel. (En av mina favoritmoment, eftersom jag letade efter lätthet i den här dystra berättelsen.) Och när han scowls, gör hans masks ögonbrynen en liten fladdermus på huvudet. Denna animerade film strävar efter mer konstnärlig effekt än några av de föregående, som bara ville berätta äventyr, ofta ursprung, berättelser.

Batmans Grimness i den här filmen tjänar ett par viktiga punkter – det skiljer bättre på honom från Nightwing, som annars är en kolkopia med mer blå höjdpunkter och ingen udde, och det påminner oss om effekten av Jasons död. Som vi blir helt förklarade till oss 50 minuter in, även om jag redan gissat vad huvudkontoret skulle bli. (Tips: Har du någonsin sett Pet Semetary? Och det finns en kontinuitetsglitch där som jag inte vill prata om eftersom det kommer att förstöra saker, men det innebär att standardförfarandet för Magic Plot -enheten inte skiljer sig från vad vi ser, även om även om det Vi får höra att den här gången är annorlunda.)

Jag medger att jag inte uppmärksammar dessa filmer medan de är på, men jag hittade användningen av flashbacks förvirrande vid punkter. Filmen hoppar in i dem utan mycket varning, och ibland undrade vi vilket barn Robin vi såg. Som tittare var vi i en svår situation, men en som jag tror att de flesta tittare kommer att dela – vi känner till de viktiga Batman -komiska berättelserna, men vi är inte säkra på att vi läser den som den här filmen är baserad på, och vi blev blandade mellan vad Vi kommer ihåg från serierna och vad vi ser här. Strukturen här är ambitiös och belöar nära uppmärksamhet.

Fanboys kommer ganska att njuta av den klimatiska konfrontationen, som förvandlas till en “bör hjältar döda?” Debatt, men jag var missnöjd. Bristen på slutsats angående en karaktär frustrerade mig, och jag tyckte omständigheterna så extrema (och några av de så otroliga handlingarna) att jag blev besviken. Det är inte ett ärligt sätt att närma sig ämnet, utan ett staplat däck. I en serietidning ser jag fram emot nästa samling för att ta reda på vad som hände med den karaktären, men här? Det finns ingen annanstans att ta reda på.

På den ljusa sidan sporrade filmen KC och jag för att ha kul att prata om Titans -historien där Dick först blev Nightwing och den härliga disco -krage -dräkten. Och skrattar åt hur Jason bär en mask under sin mask. och försöka komma ihåg vad serierna gjorde med den svarta masken.

Ett sista grepp: Fortsätter från den sista ursprungliga DC-animerade filmen, jag hatar verkligen tendensen för dessa filmer att introducera andra eller tredje nivåer som ser vagt bekanta ut från serierna, men utan att bry mig om att förklara eller namnge dem. I det här fallet, vem var kycklingen med de röda hästsvansarna och glödande svärd som var en del av den pansarade Ninja -skvadronen?

Också på skiva en
Det finns en första titt för Superman/Batman: Apocalypse. Nyheten på den filmen tog något ut ångan ur dettanullnull